lördag 28 september 2013

En resa i Bachs musikaliska värld


Johann Sebastian Bach kallas ibland för den femte evangelisten och det finns väl ingen tonsättare som har skrivit så många verk som han. Ca 1100 olika verk har strömmat genom hans hand men om honom själv som person vet man inte så mycket. Bach levde i en tid då religionen var en självklarhet för alla, det var själva livsluften och han signerade sina verk med SDG, Soli Deo Gloria, Äran Gud allena. Han föddes 1685 och dog 1750 då blind efter en svår ögonsjukdom. Han var gift 2 gånger hade 20 barn varav 10 överlevde och förutom att tonsätta, spela orgel, var han sångare, violinist, dirigent och orgelbyggare. Noterna skrevs ner för hand av hans familj i talgljusens sken. Owe Wikström, känd för boken "Långsamhetens lov" har skrivit en mycket intressant och givande bok om Bach "Tocata, J.S. Bachs andliga universum; iakttagelser och betraktelser" och jag hamnade på ett föredrag där han tillsammans med kyrkomusikern Mats Åberg i ord och ton ledsagade oss in i Bachs värld. Bachs musik är inte alltid lättlyssnad. De olika tonernas upprepningar, variationer, fordrar en speciell koncentration, men så rätt som det är kommer en slinga, ljus och lätt att följa och jag tror ingen förblir oberörd när organisten med all kraft spelar Toccata och fuga i D-moll, ett av Bachs mest kända orgelverk. Mats Åberg avslutade föredraget med att spela den och hela rummet fylldes av dessa mäktiga toner och applåderna ville aldrig ta slut efteråt. Själv blundade jag hela stycket och tårarna kom i mina ögon, hela jag sögs in i musiken. Med min kör gjorde jag för några år sedan en resa i Bachs fotspår, och ett av mina starkaste minnen är när vi stod runt Bachs grav i Thomaskyrkan i Leipzig och sjöng det lilla stycket "Komm süsser Tot, komm helge Ruh..", en mäktig upplevelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar