lördag 22 juni 2013

Grüss Gott!

Som sagt...blev inbjuden till Bad Gastein av min kära vän Eva som sedan 12 år tillbaka uppträder på hotell Salzburger Hof tillsammans med vännen Karin. Eva spelar piano och Karin sjunger och Karin har också med någon annan sångare och i år var det hennes bror med familj. Ni har säkert sett bilder på detta hotell och det är verkligen något extra! Ligger enormt vackert med de mäktiga  alperna som fond och det är både genuint och lyxigt. Lyxigt var också mitt rum, en mindre svit med stort badrum och en grand lit och med en egen terass med en formidabel utsikt över dalen och alpvärlden. På morgnarna kunde jag ligga i min säng och titta ut mot alptopparna och lyssna till fågelsången, bruset från forsen och kyrkklockorna som ringde in varje timme. Jag ville hela tiden, som Maria, brista ut i sången "The hills are alive with the sound o music..." ur filmen "Sound of music". Filmen spelades också in här och i andra delar av Österrike och på tisdagkvällen när den första showen ägde rum inledde Karin just med den sången! Jag gjorde också här min lilla debut på tiljan! Fick vara konfrencier och hade små sångpartier att sjunga! Jätteroligt! När vi inte repeterade vandrade vi längs med blommande ängar med kor, hästar och getter; genom mäktiga skogar, över smala broar med forsar och bäckar eller som en dag nedför en alp! Gissa om jag led av träningsvärk sedan! Det var efter det att vi åkt upp med linbanan och suttit högst uppe på toppen och mediterat över det fantastiska landskapet. Det är nästan overkligt i sin skönhet. Luften är hög och ren och vattnet smakar friskt och gott. Här finns också termalkällor med mineralrikt varmt vatten som lär vara mycket hälsobringande. Många åker även hit för att tillbringa några veckor på kurhotell. På 1800-talet var Bad Gastein med omgivningar ett populärt mål för kungligheter och andra honoratiores och flera gånger promenerade vi på Kejsarinnan Elisabeths väg. "Sissi" kallades hon, vacker och mycket älskad av sina undersåtar. Hon dog dock dramatiskt. Blev mördad 1898 i Schwiez av en italiensk anarkist. Sjäv badade jag i hotellets pool om jag inte satt i jaccuzin och såg ut genom de höga fönstren på den hänförande utsikten. Eller också låg jag på min sköna säng och inväntade trerättersmiddagen i den vackra matsalen....(nu är ni nog trötta på mig!!!) Dessutom hade vi en fantastisk tur med vädret, varje dag runt 25-30 grader och några kvällar satt vi och njöt på terassen långt in på natten utan att behöva ta på koftan! Så ni förstår att bättre kunde det inte bli! och nu är jag åter bland mina nära och kära och det känns underbart!

Roligt att få vara med!
Mina vänner Karin och Eva
På min terass
Alpsippor
En av alla forsar och bäckar!
Ni ser väl snöbollen?!
Sommaräng
På kejsarinnan "Sissis" väg
Kan verkligen rekommenderas!

4 kommentarer:

  1. Så fint och vackert! Undra på att du försvann lite med en så trevlig resa. Det var kul att höra om den och om din sångdebut på den tiljan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag lämnade med flit datorn hemma! Tänkte att det kunde vara skönt att leva utan att vara uppkopplad några dagar! (men det var lite svårt...):)

      Radera
  2. Österrike har sin charm det också! Har oxå varit här och vandrat och skulle gärna återvända.Kristina S

    SvaraRadera
  3. Absolut! Det värsta är att Christer är så höjdrädd så det gäller att hitta vandringsvägar som inte är för branta eller går över stup!

    SvaraRadera