söndag 2 september 2012

Tournesol!





Solros på franska, vänder sig alltid mot solen... Idag fick jag ett stort fång av dessa underbara blommor av vår gode vän Horst som kommit från Bretagne för att vara hos oss i några dagar. Han är bördig från Tyskland men har levt mestadels av sitt liv här i Frankrike där han arbetat som musiker i olika symfoniorkestrar. Numera är han fiol och cellobyggare och det är fascinerande att se hur han med sina stora händer hanterar många av dessa pyttesmå verktyg som behövs för att skapa dessa speciella instrument. Just nu arbetar han på en liten barnfiol som skall levereras de närmsta dagarna. Som jag förstått har hans fioler mycket vacker klang! Kanske umgås jag med en blivande Stradivarius!

2 kommentarer:

  1. älskar också solrosor... dom får en på gott humör! Rolig att se Horts igen. Kommer ihåg när han var granne och jag sprang dit när jag ville komma ifrån. Hoppas vi kan ses snart allihop! Puss

    SvaraRadera
  2. Fiolbyggare, häftigt egentligen, att verkligen skapa någonting konkret!

    SvaraRadera