fredag 28 september 2012

Den goda honungen!






Nästan varje lunch äter vi grekisk youghurt med Akaciahonung! Honung är ju inget speciellt för just Frankrike men man behöver inte söka länge för att upptäcka bikupor lite här och var!  Upp på vägen mot Dignes les Bains breder en stor högplatå ut sig och här finns enorma lavendelfält som blommar i juli. Att då göra en resa dit  är en fröjd för öga och näsa! Nu är lavendelfälten skördade sedan länge och kvar finns doft och smak i form av bl.a lavendelhonung, som jag tror är den mest köpta här! Men det finns så många andra smaker! Varje år i vissa byar har man "foire de miel" en marknad med bara honung och alla de produkter som kan tillverkas av den! Man utser också årets honung och i år vann en producent från Entrecasteaux, en liten by nära oss, första pris för sin lavendelhonung! Det är roligt att gå på marknaden och också informativt då man pedagogiskt visar hela tillverkningen,  från "ax till limpa" så att säga! Dessutom får man provsmaka förstås. Jag är särkilt svag för timjanhonung men också honung med smak av ek! Att honung dessutom är bra för både hälsa och skönhet är ju bara ett plus!

1 kommentar:

  1. Åh! Skulle vara bra om du kunde köpa med dig lite till mig ;) om du får plats i väskan förstås... allt jag köpte i somras är slut :( Gud vad jag saknar er!!! PUSS

    SvaraRadera