lördag 29 september 2012

Älskade boklådor....






Nästan i varje medelstor by finns en liten bokhandel! Det är fantastiskt tycker jag som själv hade en underbar bokhandel i Gamla Enskede i 10 år. Men till skillnad från mig behöver man som bokhandlare här inte konkurrera med varuhus, pressbyråer eller med andra bokhandlare, som kan pressa priserna, för här är priserna fasta och inte som hos oss rörliga. Detta innebär att här får bestsellers och smalare litteratur utrymme i den lilla bokhandeln, allt handlar mer om vad just din kundkrets vill ha. Som man kunde i min bokhandel, kan man ibland köpa kort, skrivmaterial eller annat som passar in. Jag älskar att gå in i dessa små boklådor, ofta pratar jag lite med ägaren eller försäljaren, berättar om min egen tid som bokhandlare och vi möts i en självklar kärlek för böcker! Jag vet att i Norge är det samma princip som gäller, vilket gör att boklådorna inte minskar som hos oss. Visst är det sorgligt att vi inte kan få behålla alla dessa små entusiastiska kunniga bokhandlare, som funnits i vårt land. Jag är osäker på hur det fungerar med internetförsäljningen här men någon sa till mig att det var ingen större skillnad på priserna. Hursomhelst mina år som bokhandlare var underbara! Så många fina möten med människor och så många härliga böcker att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar