måndag 17 september 2012

"La vie en rose..."



Så länge jag kan minnas har han dykt upp i byn vid lunchbordet, middagsbordet eller  vid baren där man sitter med sin apéritif!  Vår egen franske dragspelare! Med sin hatt lite på svaj ställer han sig i ett bra läge och börjar spela på sitt dragspel alla de kända franska melodier som vi turister förknippar med la douce France! Ofta går han fram och lutar sig mot någon vacker dam, stor eller liten, blinkar lite och drar ut på de smäktande tonerna. Ingen förblir oberörd! Det vibrerar strängar inom en som man inte riktigt kan tyda och givmildheten är stor när han sedan går runt med sin hatt! Jag minns när jag var liten och bodde på söder i Stockholm hur "gubbar" kom in på gården ibland och började spela dragspel. Tanterna öppnade sina fönster, så och min mamma och tonerna från "Drömmen om Elin" fick anletsdragen att mjukna! Mamma la sedan några småpengar i tidningspapper som jag fick slänga ner på gården och farbrordern tackade elegant med sin hatt! En annan som sprider glädje är "kattmannen" i Aups som alltid finns där på marknadsdagarna och som spelar både banjo och dragspel och med foten slår på en tamburin. På axeln sitter hans katt, lugnt medföljande i alla olika takter och rörelser! Ett mycket uppskattat fotoobjekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar