söndag 30 september 2012

I olivträdets skugga....







Det berättades för mig när jag gjorde en pilgrimsresa till Jerusalem att vissa olivträd i Getsemane trädgård på Olivberget lär vara från den tid när Jesus vandrade där. På Kreta ska det finnas ett träd som är 3000 år gammalt och grekerna ansåg träden heliga.  Nu dignar olivträden här i dalen av sina frukter och skörden sker mellan november och januari. Den första skörden ger en olja med stark grön färg och kraftfull smak medan senare skörd, då oliverna mörknat, ger en olja med ljusare färg och mjukare smak. När jag växte upp hade man inte hört talas om denna olja, det var först genom Medelhavsresorna som små olivflaskor hamnade som souvenirer i väskan! Jag minns att jag köpte med mig 5 liter olja i en plåtdunk från ön Lesbos i Grekland, men det var förstås innan alla flygplatskontroller. Förr var det stora stenpressar som malde sönder oliverna, nu sker tillverkningen i fabriksliknande lokaler med stålpressar. Olivträdet ger ju inte bara olja som ni vet! Tvålar, krämer och vackra bruksföremål hittar man på marknaderna och givetvis alla de frestande röror och inläggningar som har oliven som bas. Det är något speciellt med olivträdet.... vi har ett gammalt träd på vår tomt och jag sitter gärna under dess skugga...man tänker så bra där!

3 kommentarer:

  1. Margareta Lindkvist30 september 2012 kl. 04:58

    Jag slukar din blog och de vackra bilderna! Tio liter olja och några dikter av Sapfo, those were the day´s Maggan! Tack för din berättarkonst som väcker slumrande minnen i en halvfull hårddisk!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan! Du själv är som vanligt fantasifull, ordrik och berusande härlig!
      Vi hade verkligen roligt tillsammans! Har du stickat färdigt alla koftor ännu!! Stor Kram!

      Radera
    2. Hej Maggan, stickningen på is, ngn halvfärdig halsduk ligger och skräpar här någonstans, nej det blir mer bokläsning, musik och promenader i skogen samt jobbet förstås! Jag börjar den 8/10 på Akademiska sjkhuset i Uppsala, närmare mitt hem och mycket lugnare! Så roligt att ses igen, för visst har vi haft urkul under årens lopp!
      Var rädd om dig och stor kram till dig med!

      Radera