tisdag 15 december 2015

En liten morgonpromenad...



 Bangtao beach ligger i nordvästra delen av ön Phuket, den största ön i Thailand, och anses av många vara den lugnaste och mest familjevänliga stranden. Här ligger flera stora resorter men också mindre som den vi bor på. Inga höga hotell och inget speciellt natt- eller nöjesliv vilket uppskattas av dem som söker sig hit. Stranden är nära 8 kilometer lång. Vattnet är långgrunt och inga solstolar stör de som vill springa eller promenera utmed strandkanten. Små restauranger och massagebäddar håller sig längre upp på stranden och det finns några små stånd med kläder och sjalar. Försäljare går omkring med diverse saker att köpa men de är vänliga och inte särskilt påträngande. På redden ligger longtailboats som för en rimlig penning kan ta ut dig till några små öar i närheten för snorkling.
Vi tar en morgonpromenad med lilla Elin runt byn. Den har inte riktigt vaknat upp ännu! På den lilla nöjesgatan, vars musik och glam vi hör var kväll från vår terass, vilar massöserna på rottingbäddar och barerna är stängda medan små lastbilar står utanför restaurangerna för att avlämna diverse förnödenheter. Några hundar sträcker sig lojt vid vägkanten och gäspar. Vi lämnar det lilla nöjeslivet! och går förbi små butiker och en liten fiskmarknad där kommersen är i full gång. Villor, en del pampiga med pelare, kantar vägen, uppblandad med mycket enkla bostadslängor av varierande storlek. Vi går över en bro och kommer mer ut på landet. På låga, avlånga galler har man lagt upp fisk för att torka. En katt springer iväg med en stor sådan i munnen! Lilla Elin är idel ögon! Vi ser en tjur som tjuraktigt inte vill titta på oss fast vi ropar! Vi passerar en liten bananskog och kan visa lilla E hur bananer, som hon gillar, växer! Förunderligt hur spännande allt blir när man är med ett litet barn…











Ser ni bananerna!?


Vägrade hälsa på oss! (förstår nog bara thailändska!)

2 kommentarer:

  1. ..och hur spännande man själv tycker att allt blir genom småfolkets ögon!En ny värld...i förrgår ville Judith ha en klänning ovanpå byxor och ett antal tröjor...sedan gick hon raka vägen fram till spegeln och fyrade av ett tort leende!Härligt att se! Igår hade jag ingen röst..så det blev till att avstå middagen med Karin och Anne...men jag fick en hel del gjort..till tonerna av Bachs Goldbergvariationer och levande ljus sydde jag först ett kuddfodral och klippte sedan av en rejäl bit av det alltför stora överkastet och sedan fållade jag kanten! Det du! Tog fram min farmors gamla syskrin och hittade hennes nåldyna i botten...en gång i tiden var den gamelrosa nu grå av smuts, sytråd upprullad på papper..inget fick förfaras! ...minns också att man aldrig fick slänga mat eller plastpåsar. De senare tvättades och hängdes på tork med en klädnypa...där har man något att lära..ha fortsatt härliga dagar..jag promenerade med dig i den lilla byn..så nära kändes det! kram kram förresten stötte jag ihop med Carin Forsberg och det gänget som träffades var fjortonde dag(och gör så fortfarande) på IKEA,Skulle hälsa till dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du , i källaren har jag min mammas gamla syskrin…hon sparade också allt! Knappar och säkerhetsnålar och resårband och…jag vet inte allt. I hennes byrålådor fann jag också snören och påsar…det var ett annat tänk på den tiden…något att tänka på!! Vad pysslig du är min kära syster och din lilla Judith börjar likna min Elsa Dolly! Tala om klänningsnarkomani,! I dag köpte hon för egna pengar en badklänning med volangkjol, vädigt fin! Tyvärr verkar febern inte släppa och nu har föräldrarna fått för sig att hon kanske har Dengufeber, något som den lokale doktorn kastade ur sig…jag tror nog inte det men i morgon far de in till sjukhus för att ta prover. jag förstår deras oro men jag vägrar tro att det är något annat än öroninflammation. Ser fram emot att träffa dig som alltid!
      KRAM<3

      Radera