torsdag 3 september 2015

Fiskafänge!



Om någon skulle fråga mig vad jag helst äter så kommer nog fisk som nummer 1 och här i nordNorge finns den bästa fisken vågar jag påstå! Helst ska man väl fiska själv tycker Agnes sambo Benny och igår kväll åkte vi iväg till Hella, ett smalt sund mellan två stora fjordar där det bubblar av fisk och fiskmåsar! Det går dock inte att fiska hur som helst! Bl.a bör man ta hänsyn till tidvattnet och även andra faktorer som väder och vind spelar roll.  Min väninna i Jämtland är en hejare på fiske dock är det mest flugfiske för hennes del,  medan vi i går använde kastspö. Jag har som många andra stått med ett metspö några gånger och tyckt att det var väl sådär…men nu upptäckte jag att det är riktigt roligt! Agnes och jag turades om och hade båda lika svårt att kasta ut reven långt, men övning ger färdighet!
Någon fisk blev det dock inte trots att de fullkomligt hoppade omkring oss, men vad gjorde väl det!
En vackrare plats att fiska på får man leta efter och dessutom hade vi garderat oss hemma med färsk torsk i kylskåpet! Serverades senare med smält smör, sparris, färska räkor och små delikatesspotatisar.


Som förrätt snabbgravad citronlax med dillsås, så god och lätt att göra och här nedan kommer receptet!

500 gr benfri laxfilé, gärna mittbit                  till dillsåsen:  1 dl crème fraiche
1 1/2 msk salt                                                                       1/2 dl majonnäs
1 1/2 msk strösocker                                                             1 dl finhackad dill
1 tsk grovkrossad vitpeppar                                                   salt och peppar
finrivet skal och saft av 1 citron
ett par dillkvistar

Gnid in laxen med salt, socker och grovkrossad peppar. Pressa över citronsaft och strö över skal. Lägg på några dillkvistar. Lägg laxen i en form eller i en plastpåse. Låt grava i kylen 4-5 timmar. Vänd laxen efter halva tiden.
Rör ihop dillsåsen och låt den mogna i kylen i minst 20 minuter.
Försvinnande gott!
Smaklig Måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar