måndag 22 december 2014

Dan före dan före dan….


Här kommer morfar och jag med granen!
I morse,  tidigt!! (familjen har jetlag efter sin Thailandresa) kom en liten solstråle insmygandes och frågade, "mormor är det jul i dag?" Visst är det underbart med barnen! Det är de som gör att det blir jul! Deras förväntan och glädje och nu talar jag inte bara om julklapparna utan också om att köpa och klä granen, göra i ordning tomtebordet och baka peppisar! Allt det trivsamma som hör julen till. Ja, nu är två av alla mina solstrålar äntligen hemma och lyser upp denna mörkaste dag på hela året (vintersolståndet) och i morgon börjar vi gå mot ljuset igen! Då ska vi baka gammelmormors mandelmusslor och ta fram krubban. På CDn spelas julmusik och just nu lyssnar jag till Göran Fristorps julskiva, den är lugn och stämningsfull. Mammas sill är klar och jag är riktigt stolt över den! Den smakar nästan som hennes! Hoppas ni inte jäktar för mycket utan hinner sitta ner en stund och bara titta på ljusen och vänta in "den signade jul…."

Att göra julkarameller är en gammal tradition från gammelmomor Dollan

"Se då krypa tomtar upp ur vrårna…"



"Vi komma, vi komma från pepparkakeland.."
<3GOD JUL!<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar