fredag 3 oktober 2014

Att läsa om….


Brukar ni läsa om böcker ni läst för länge sedan? Jag kan säga att jag gör det inte ofta. Det finns dock några som jag återkommer till ibland, böcker som ger mig "näring" på vissa plan, samt förstås Agatha Christie deckare som jag läser om varje sommar! Det är något så skönt välbekant och tryggt att krypa in i hennes engelska små byar med tedrickande damer och jag kommer dessutom aldrig ihåg vem som är mördaren!
Nu i vår bokcirkel valde vi en bok som kom ut på 70-talet och som en del nu anser vara en klassiker. "Paradistorg" av Ulla Isaksson.  Det är som att läsa en Ingmar Bergman film fast med ord, så sceniskt är den upplagd och Ulla Isaksson samarbetade också med Ingmar Bergman. Skrev flera manus till hans filmer bl.a "Jungfrukällan"och "Nära livet" den sistnämnda baserad på en novell av henne själv. Med sin man författaren Erik Hjalmar Linder skrev hon två böcker om Elin Wägner och hennes sista bok, (hon avled 2000)  kom ut 1964. Den handlar om hennes man och hans Alsheimersjukdom,  "Boken om E" som också blev filmen "Sången om Martin". Boken grep mig mycket och den djupa sorg som genomsyrar den. Tragiken i att en älskad människa,  plötsligt vänder sig ifrån en…
När jag  nu läser "Paradistorg" igen känner jag en svag doft av "la vie passé" men berättelsen om Katha och hennes familj på sommarstället "Paradistorg", där det mesta krackelerar i den jordgubbsdoftande sommaridyllen,  skulle kunna hända även i dag och gör det säkert också och frågan om vad vi gör med/mot våra barn är lika viktig, om inte viktigare, nu på 2000-talet. Dessutom beskriver hon den svenska sommaren på ett sätt som får det att dofta av blommor och färskpotatis!


1 kommentar:

  1. Så lustigt att du tar upp just Ulla Isaksson, har tänkt en del på henne sedan jag var i Elin Wägners hem. Tycker hon är lite väl bortglömd men det var länge sedan jag läste henne. Tror jag får läsa om Paradistorg!

    SvaraRadera