söndag 7 augusti 2022

Japansk visdom!

För många år sedan köpte jag två koppar på franska Ikea. En kopp med röda prickar och en med blå! En till mig och en till Christer! Det blev min favoritkopp och i den drack jag varje morgon mitt kaffe med mjölk. Ingen fick ta den! Så upptäckte jag plötsligt efter ett antal år att den blivit lite kantstött; en bit hade fallit av koppkanten. Jag blev ledsen förstås men fortfarande gick det ju att dricka ur den. Och så hände det häromdagen att en vindil tog tag i koppen som stod lite i framkant på bordet; den föll ned på terassen och örat gick av. I sophinken?! Nej icke! Jag plockade lavendel från min rabatt, satte i koppen och nu fick den en ny uppgift, en vas! Detta fick mig att tänka på den japanska lagningsmetoden Kintsugi, som bygger på tanken att saker med en historia är vackrare än det helt nya! Därför lagar man saker där lagningen syns med ett speciellt harts blandat med guldpulver. Nu lagade jag inte min kopp, förvandlade i stället dess funktion, men visst är det en vacker tanke? Det som går sönder kan lagas och får synas...kan omvandlas och har en historia att berätta!

1 kommentar: