torsdag 4 augusti 2022

Bonjour Madame!

Det doftar gått i bilen! Nybakade croissanter, pain au chocolat och varma baguetter! jag har varit inne på Mairetorget (borgmästartorget) och inhandlat bröd från det bästa bageriet i Cotignac! Det finns ytterligare ett Boulangeri på ett annat torg, men där är brödet inte lika gott tycker vi, dock handlar vi där ibland eftersom det rent bilmässigt ligger bättre till. Men idag blir det Mairetorget och på vägen dit passerar jag en skola och just idag har där samlats många barn med sina mammor. Sommarutflykt står på schemat! "Bonjour" hör jag överallt, man ler och hälsar godmorgon till varandra. Så även jag möter flera "Bonjour"på vägen innan jag kommer in i butiken där jag också hälsas med "Bonjour Madame"! En herre kommer in och säger "Bonjour messieursdames" Godmorgon mina damer och herrar! för det finns en herre i butiken också! Att hälsa är viktigt! Ett sätt att bekräfta en närvaro och att jag ser dig! Innan jag far hem tar jag gärna en creme på mitt favoritcafé "le Repos" och ur påsen plockar jag upp en frasig croissant och här kysser mig Daniel på båda kinderna och säger "Bonjour Margaret"! God morgon!

1 kommentar:

  1. Här har vi så mycket att lära i Skandinavien, om artighet, ett leende betydelse, att positivt bekräfta varandra. ❤️

    SvaraRadera