fredag 19 april 2019

Fredagar kan vara alldeles för långa och för korta!

e
Första vårdoppet! En.... 
När jag var liten...ja, jag har berättat det förut vet jag, var långfredagen verkligen den längsta och tråkigaste dagen på året. Allt stängt, sorglig musik på radion och inget fanns att göra...nu finns ingenting av detta kvar...man kan handla hur man vill, alla kulturella begivenheter är tillgängliga och att äta fisk som vi gjorde hemma är inte nödvändigt; ja det är sillen förstås! Ett måste; jul, midsommar och påsk! Det är väl bra att det är så tycker jag men samtidigt finns det ingen skillnad längre...Traditioner som tidigare hade sitt eget " börjadatum"har försvunnit. Nu äter vi semlor närsom och kräftor och surströmming... Ja allt ska vara tillgängligt hela tiden. Ja ni förstår min poäng...jag är inte helförtjust!
Som flera vet bor vi för tillfället i lägenhet och det har jag inte gjort på fyrtio år! Jag trivs väldigt bra, det är mysigt och vi har fått det riktigt trivsamt, men...vad göra när solen skiner och vårvärmen lockar utanför fönstret! Ja har man ingen balkong eller särskild uteplats måste man ju gå ut...För mig har det varit så självklart att bara öppna balkongdörren och gå rätt ut i trädgården... Jag förstår verkligen balkonglösas dilemma...att bo t.ex i city i en lägenhet och sedan vara tvungen att klä på sig och gå ut för att njuta av vårsol och grönskande natur är nog inte alltid så roligt. Men det är inget synd om mig!
Vårt hus ligger nära och nu har vi varit där och tagit fram trädgårdsmöblerna, räfsat och planterat penséer och så hittade jag  picnickorgen i pannrummet med plasttallrikar och bestick; passande för den inköpta räksmörgåsen!
För exakt en vecka sedan satt jag med mina barn på flyget till Dublin! En 75 års present från dem som nu genomfördes  på håret innan min 76 års dag!!

Tre dagar med mycket skratt och flams men också tillfälle för små personliga samtal mellan aktiviteterna. Mycket och god mat!! och dessa härliga pubar med levande musik och glada, vänliga människor.

Katedralbesök blev det också; Dublins äldsta katedral Christ Church från 1100-talet (här uruppfördes Händels Messias i april 1742 av katedralkören, som fortfarande är verksam,  och Trinity college med sin "the book of Kells" handskriven bok av de fyra evangelierna från 800-talet med otroligt vackra bilder  och  biblioteket "the long room" från mitten av 1700-talet med över 200.000 böcker...ca 65 m långt och sidorna kantade av berömda filosofer och författare...dock ingen kvinna!!!
Så mycket man hinner på några dagar och så lycklig jag är att ha fått uppleva denna trivsamma stad med mina kära. På påskdagen sjunger vi i kören på gudstjänsten " Var ljus över griften, han lever o fröjd"...tänker som alltid på min mamma och att livet börjar på nytt! Glad Påsk!

två...tre!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar