fredag 23 juni 2017

Fête de la Saint Jean...midsommarafton


Skönt svalt på terassen. Vi har fått wifi i huset så nu kan jag sitta lite överallt med min mac bara jag inte går för långt ifrån huset. I dag är det midsommarafton och jag längtar till "stenarna där barn jag lekt"...faktiskt dock mest efter den svenska naturen. De grönskande ängarna, glittret från vatten och den ljusa sommarnatten med sina dofter...här är varmt och torrt och de vilda blommorna är borta, men
de vackra rosorna i rabatten lyser emot mig och doften från lavendeln söver i värmen!

Midsommar eller som den här kallas Fête de la Saint Jean (Johannes döparens fest) firas på midsommardagen med eldar och traditionen är att barnen springer och hoppar över elden, varför har jag inte fått riktigt klart för mig.   Fête de la musique som firas den 21 juni är en större och populärare festdag. Det var en amerikansk musiker som 1973 kom på den geniala idén att man borde ha en speciell festdag för musiken, och sedan blev det en officiell dag 1983 och är nu en självklar musikdag över hela Frankrike. Också här i vår lilla by spelades musik och restaurangerna var fyllda av glada människor. Spontan dans uppstod här och var och en restaurang hade t.o.m  anställt en DJ så det blev även en svängom  för mig och maken!
En liten midsommarblomma på vår terass<3
Vi har ju firat flera midsommaraftnar här i Frankrike med familjen! Dansat till grannarnas stora förvåning runt en egenhändigt konstruerad majstång och ätit sill och köttbullar inhandlat på Ikea i Toulon! I år är vi ensamma,  så i stället för sill blir det fransk anjovis med ägg och varmrätten pannbiff med lök!! Till efterätt kylskåpssval vattenmelon....får duga!!
Skål och Santé!

2 kommentarer:

  1. låter härligt1Vi,Åsa+familj och hennes bror Nisse med flickvän firade på Farsta Gård.Trevligt med picnic i det gröna och INGET regn!stor kram Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter också härligt! Är så lycklig för din skull Ann! KRAM

      Radera