söndag 18 juni 2017

Naturen i vackraste blom...


Nu står min trädgård i vackraste blom...Så fint du har gjort, säger Christer och jag blir glad! Jag har inga "gröna fingrar" som vissa av mina vänner, men jag kan stoppa ner blommor i krukor och har blivit haj på att rensa kirskål!! Det känns faktiskt lite sorgligt att fara iväg nu i denna ljuvliga försommartid...dessa ljusa kvällar med koltrasten som sjunger i skymningen och med söta svenska jordgubbar på tallriken. Skulle nog gärna vilja vara hemma den här tiden, som är så kort, men har man som vi barn och barnbarn som gärna vill vara i vårt franska paradis (och vi vill vara med dem) så får det bli så här och jag beklagar mig verkligen inte! Solsäkert lär det också bli....hoppas även här hemma för alla semesterfirare.
Två tips för er som är hemma! Millesgården, denna underbart vackra plats som nu har en utställning med målaren Lars Jonsson och skulptören Kent Ullberg. Jonssons fåglar och Ullbergs djurskulpturer i stål, brons och trä! Natur inne men även natur ute! Nu är dessutom alla fontäner i full gång och så gott för själen att sitta på en bänk ute på terassen och betrakta Carl Milles fantastiska skulpturer.
På Artepelag kommer naturen verkligen nära; många fina promenadstigar vid vattnet och i den fantastiska museihallen pågår en utställning av italienaren Giorgio Morandi och engelsmannen Edmund de Waal. Morandi är känd för sina stilleben av vardagliga keramiska föremål och de Waal, som också skrivit boken "Haren med bärnstensögonen" (mycket bra) är keramiker. En spännande utställning där konstnärerna på ett intressant sätt kompletterar varandra...och frågan ställs, vad är det vi ser egentligen?
Så mycket att se och uppleva... Njut och ta till dig av allt det goda...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar