tisdag 2 juni 2015

Sol, vind och hav...



Så kommer en sådan där perfekt dag! Sol från en nästan klar himmel så blå, så blå…. och vi beslutar oss för att fara ut till havet, till Sommaröya. Visserligen är det hav som omger oss överallt, men jag vill se öppet hav utan något som skymmer horisonten.
Det är bara jag och Christer som åker. Barnen ska vara på dagis och föräldrarna jobbar! Vägen går utmed fjorden, runt om kantad av snöklädda fjäll och små björkar av varierande grönska. Nere i dalgångarna är bladen nästan utslagna medan högre upp har lövsprickningen knappt börjat. Det är så otroligt vackert….jag har svårt att finna ord för denna fantastiska natur som omger oss. Det brusar från alla forsar och bäckar som kastar sig nerför bergssluttningarna och här och där ligger små hytter,  som det verkar på otillgängliga ställen.  Norrmännen älskar sina små hytter och far dit så fort tillfälle ges!
Väl framme på Sommaröya går vi upp på en höjd och där ligger hela havet framför våra ögon. Fjällmassivet går ända fram till kusten och byn breder ut sig i dalgången med azurblå havsvikar och gnistrande vita sandstränder. Här kan man hitta fina snäckor och jag plockar några att ta med hem.
Vi äter lunch på det lilla hotellet. Sitter ute på terassen och bara njuter…sol, vind och hav…kan det vara underbarare!




4 kommentarer:

  1. Men så ljuvligt och vilka vackra bilder av blånande hav! Igår var verkligen en ljuvligt solig dag. Äntligen kunde jag sitta barbent på fiket nere vid vattnet! Nu börjar det ljuvliga sandallivet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen ett makalöst landskap! Men även vår skärgård är underbar och lyckliga du som kan gå runt i sandaler på egen tomt! kram

      Radera
  2. Åh det är så sjukt vackert där!!!! Önskar jag hade varit med...

    SvaraRadera