söndag 7 juni 2015

Nu blommar mina finska rosor...


…och sprider sin väldoft! För ganska många år sedan fick jag av en vän några skott från hennes rosor och tåligare plantor får man leta efter. De växte upp ganska snabbt, spred sig och blev till en härlig buskliknande häck. Av misstag klipptes de ner till grunden för några år sedan och jag tänkte nu kommer de inte mer, men ack vad jag bedrog mig. Den finska sisusen kan inte förnekas och nu prunkar de vita blommorna i all sin skönhet.
Hade gärna givit en bukett till mitt barnbarn Joel, studenten, men trots skönheten, bär grenarna taggar…se men inte röra!
Jag var ju på hans studentutsläpp och blev mäkta förvånad över att man inte sjöng studentsången.
 Ska vi inte sjunga den, frågade jag, men det var högst omöjligt. Ett rockband spelade hela tiden från en scen och ljudet var bedövande. Vi gör det i morgon farmor, sa mitt barnbarn. En stilig ung man, fin och hjärtegod! Min studentmössa hade jag velat ha på, men hittade den inte. Det var förresten inga som bar studentmössor  (utom de nykläckta förstås) bara några gamlingar!! Tiderna förändras….det där är gammalmodigt kära mamma, sa dottern, nu blåser andra vindar!
Dagen efter var själva mottagningen och nu jäklar  tänkte jag,  och letade fram några gamla studentsånger! Så lätt ska ni inte komma undan! Så det blev både studentsång och "O gamla klang och jubeltid" men inte något "Jerum, jerum…" och det kan jag väl förstå. Man läser väl inte latin längre kantänka! Däremot fick vi studenten att ställa sig på en stol (bordet var för rangligt) och så sjöng vi "sätt nu glaset till din mun.." och den hade heller studenten aldrig hört men väl hans föräldrar så det blev många igenkännande leenden! och…. "han kunde konsten…!!"

Med mamma och pappa...

….och farmor!
ps. För den som kanske undrar hur nationaldagskonserten i kyrkan gick, så gick det jättebra! Nästan fullsatt kyrka, uppskattat program och vi sjöng "Sverige" så vackert!


1 kommentar:

  1. Så fina! Känns så bra att Benny och Elin i alla fall kunde dela dagen med er! Och jag fanns med hela tiden i tankarna! Puss

    SvaraRadera