torsdag 25 juli 2013

Sexigt sömnpiller!

I veckan började nya avsnitt av deckarserien "Kommisarie Montalbano". Den utspelar sig på Sicilien i en liten stad och jag brukar försöka titta på den eftersom jag gillar både italienska språket, miljön och inte minst den kortväxte kommisarien som inte drar sig för livets goda vare sig det gäller mat eller kvinnor, (som ofta är långväxta och vackra!!)  Man kan ju då tycka att det skulle hålla mig klarvaken, men ack....Varje gång slumrar jag in men vaknar till då och då och ser in i Montalbanos förebrående ögon!! Så tittar jag men så är det färdigt igen... Jag har funderat på vad det kan bero på. Att den visas sent? Men kl 21 brukar vara ok för mig, i synnerhet när jag inte gör så mycket på dagen. Är handlingen seg? Inte mer än den brukar vara och den kompenseras av kommisarien själv och hans medarbetare varav en är riktigt "knäpp"! Nej jag tror jag kommit på det! Det är det grönblå, glittrande havet som hela tiden är närvarande, de soldränkta husväggarna där värmen går rakt genom rutan som får mig loj och dåsig också kommisarie Montalbanos säng som ligger alldeles vid altandörren och vem skulle tacka nej till att krypa ner där och vaggas av vågskvalpet utanför?!!

Kommisarie Montalbano alias Luca Zingaretti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar