söndag 5 juli 2015

Siesta...


Värmen är bedövande…kropp och knopp går på sparlåga och kylskåpet fylls oavbrutet med vatten och den omtyckta läsken orangina! Det är tidiga morgnar och sen eftermiddag som gäller om man ska göra någon nytta… men eftersom kvällarna är så sköna blir de sena,  så morgnarna blir väldigt korta!!
Här runt Medelhavet är det fortfarande siestatid som gäller. De flesta butiker stänger runt 12.30 och öppnar sedan vid tre-fyra tiden. De stora matkedjorna har oftast öppet hela dagen speciellt nu i juli när turisterna kommer. Överhuvudtaget är det betydligt mer öppet här nu än när vi kom hit för drygt 20 år sedan. Det som är sig alltid likt är marknaderna!, och idag var vi på en av mina favoriter, den i grannbyn Salernes! Här fanns Europas exklusivaste kakelfabriker för några år sedan…numera är de flesta borta men fortfarande finns butiker där du kan finna vackra och speciella kakel och keramikplattor. Mycket folk, olika språk surrar i luften och det är en härlig stämning. Vi dricker vår crème och jag kan inte låta bli att köpa en gul blus som lyser emot mig…gult är min favoritfärg i sommar märker jag, solens färg! Väl hemma tar vi siesta efter lunchen…och i skuggan spelar inte Pan! men väl cikadorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar