fredag 10 juli 2015

Morgonfika…med "Bonjour"!


Oftast äter vi frukost lite individuellt allt eftersom vi vaknar men ibland samlas vi till en gemensam stund! Då har någon (ofta jag!) varit inne i byn och handlat bröd och sedan dukar vi upp med grekisk yoghurt, pålägg och kaffe/te. Barnens favoritfrukost är "fattiga riddare" med sylt! Denna kanske inte helt nyttiga rätt introducerades av min äldste son Fredric förra sommaren och alla barnen älskar den!
Vitt formbröd doppas i smet bestående av två uppvispade ägg med lite mjölk, stekes sedan i smör och så på med sylt! Gott!
I går åkte jag och Elsa Dolly in för att handla hos bagaren! När det var avklarat gick vi upp på mitt favoritställe på "lilla torget" under det blommande trädet. Jag drack min crème och mitt hjärta åt glass och klappade den svarta katten som låg utsträckt på en stol. Vi frågade vad den hette, men när vi fick veta att den inte hade något namn döpte Elsa Dolly den till "Bonjour"!
 Stillhet och lugn råder här,  ingen kommers utan bara de gamla husen runt om det vackert stensatta torget. Här sitter jag så ofta jag kan och väldigt gärna med något barnbarn, som nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar