onsdag 15 juli 2015

Nu blommar lavendeln….

Uppe på högplatån blommar nu lavendelfälten. På vår väg upp mot Gorge du Verdon öppnar sig det vidsträckta landskapet med sin höga himmel och med de blålila tuvorna i jämna rader, som sträcker sig så långt ögat kan nå. Vi stannar förstås för att gå in i det vackra…med min kamera försöker jag fånga de gula fjärilarna som fladdrar omkring och binas surrande är bedövande. Det doftar och vi plockar några kvistar att ha med i bilen.
På marknaden kan man nu köpa stora lavendelbuketter förutom allt annat som hör lavendeln till. Tvålar och oljor, handdukar och dukar med lavendelmotiv och de små påsarna med lavendelfrön som är så bra att ha i garderober och linneskåp. Malen lär avsky doften! Det finns lavendelkakor också och skorpor och jag minns nu att jag har ett recept på det hemma. Örtteet anses lugnande och kramplindrande och en påse lavendel vid sängkanten ger en god sömn.
Ordet lavendel kommer ursprungligen från latinets lavare (tvätta) eftersom väldoften passar så bra just i badet!
Vi har några fina lavendelbuskar här i vårt hus också och innan vi åker hem ska vi skörda, binda små buketter som vi hänger upp lite här och var i huset…några buketter tar vi med hem också,  doftande sommarminnen...
Svårfångad...
Morfar och Elsa Dolly
Vår egen lavendel

2 kommentarer:

  1. Så ljuvligt med fält av lavendel. Jag vårdar mina små lavendelplantor här på den betydligt kallare ön i norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv några vildvuxna lavendel hemma i Enskede…Det är dock svårt att få dem att ta sig bra tycker jag. Men det är ju inte värre än att man får köpa nya då och då!

      Radera