måndag 27 juli 2015

Loppis!


Här runt omkring i byarna är det förutom de obligatoriska marknadsdagarna, som är fasta året runt,
 olika festivitas hela tiden! Det är helgondagar, antikmarknader, konst och bokmarknader, dockteatrar och små cirkusar som slår upp sina tält här och var. Dessutom olika konserter i kyrkorna med ofta fantastiska musiker. I går var vi på en loppis, "vide grenier" (tom vind!) som det heter på franska. Som vi gör hemma tar man vad man vill bli av med, ställer upp ett bord och så hoppas man på god försäljning! Detta är mycket roligare än antikmarknader där det ofta är dyrt och lite pretantiöst, och här presenteras allt vad man samlat på sig av stort som smått! Stämningen är hjärtlig och prutmånen stor!
Jag hade jätteroligt! Vi var tillsammans med en tysk vän som hyr en lägenhet just i denna lilla by och medan vi lämnade Christer med sin obligatoriska glass gick vi runt och bara glodde på alla mer eller mindre roliga saker. Och jag fyndade!!  En sexarmad liten kandelaber i nysilver för 1 euro (sant!) en spegel med gammal fin guldram prutade jag ner och fick för 7 euro och så mitt fynd!! en liten grupp av porslin bestående av ett rokokoklätt par som spelar fiol och piano. Jag blev förälskad på en gång! Egentligen är det ju inte min stil men…Vad kostar de, frågade jag och tänkte,  det är säkert för dyrt!
2 euro!!, sa kvinnan. Jag trodde först jag hört fel, men nej, det var sant! Och nu står det vackra paret bredvid CDn! Han beredd med sin fiol och hon ska just slå ner de första tonerna på pianot!

Roligt har vi!

1 kommentar:

  1. Haha! Klart att du hittade lite krimskrams att ställa på dina redan fulla bord. Du tar väl bort något då? Kanske skulle ha en loppis själv någon gång? :)

    SvaraRadera