onsdag 15 oktober 2014

Franska kort 6


Sjunger och övar på  Mozarts "Requiem" på terassen! Om några veckor ska vi tillsammans med Årsta kammarkör sjunga den i vår kyrka i Enskede. Underbar musik, älskad också av publiken och ofta spelad runt om i hela världen. I solen sitter jag, följer noternas rörelser och inom mig hör jag tonerna. Jag har sjungit den så pass många gånger att det mesta sitter där och vissa partier kan jag utantill. De flesta känner nog till att Mozart aldrig slutförde sitt verk utan det var en av hans elever Süssmayr som gjorde det på uppdrag av Mozarts hustru Constanze. Och i verkligheten var det inte heller en okänd uppdragsgivare som i mörka natten maskerad kom med sin beställning (som i filmen "Amadeus") utan vad man tror sig veta en baron som ville ha ett requiem för sin hustru där han själv skulle anges som kompositör. Hursomhelst skrevs verket på Mozarts dödsbädd och har på så sätt blivit Mozarts egen dödsmässa. Att få vara med och sjunga denna fantastiska musik är en ynnest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar