fredag 23 november 2012

Alla ska få plats!

Har följt debatten om Stina Wirséns "lilla Hjärtat figur". Köpte boken för att själv läsa och titta. Jag tycker figuren är gullig och ser den som en figur bland alla andra små brokiga. Får man tycka så eller är man helt fel ute? Ibland kan jag känna att vi i Sverige ska vara så otroligt bra och riktiga (enligt vårt sätt att se förstås) tänka rätt, göra rätt att vi till slut tappar perspektivet på oss själva och vår egen s.k  förträfflighet. Som f d invandrarlärare träffade jag inte så sällan små svarta flickor med färggranna tofsar i håret och jag minns en Filmgala där Lena Endre, skådespelerskan, hade exakt sådana tofsar runt hela skallen, blonda förstås. Är det inte så att problemet och fördomarna sitter i våra egna huvuden? och så för vi över dem på våra barn, som jag tror är mycket mindre fördomsfulla och mer toleranta än vi.  Hela Afrika är fullt av svarta flickor som säkert ibland har tofsar, och så även i Sverige. Hur ska man då skildra en färgad flicka i en barnbok, eller en färgad figur? Vad är det politiskt korrekta? och vem bestämmer det? Enligt en amerikansk professor Jennings så kunde Wirséns figur mycket väl passat i ett konstsammanhang som Makode Lindes "Tårta"(ni vet den afrikanska kvinnokroppen som man åt av...), vuxna kan ju hantera detta (sic!) men inte barn, fast som sagt jag tror ju tvärtom. Det finns en tendens nu att allt ska granskas. Alfons pappa röker pipa, inte bra, i en annan bok dricker någon öl, inte bra, får mamma stå vid spisen och laga mat eller...? Skulle vi börja censurera alla böcker med utgångspunkt från olika värderingar skulle nog bokhyllorna bli ganska tomma. Med detta menar jag inte att det inte är värt och viktigt att diskutera moraliska aspekter och jag hoppas ni köper boken eller lånar den och själv funderar. Stadsbiblioteket har nu sagt sitt. Wirséns bok får vara kvar och så även filmen "Liten skär och alla små brokiga". Att Stina Wirsén väljer att dra in sin bok tycker jag är trist. Jag tycker hon skulle stått upp för sin lilla figur! Alla ska få plats, även en svart figur med tofsar.

1 kommentar: