lördag 3 november 2012

Alla helgons dag

I dag är det Alla Helgons dag, en mycket gammal kristen högtid, som från början firades den 1 november. Man bestämde att även de helgon, som inte hade en egen dag i kalendern, skulle uppmärksammas och därför skapade man denna dag. Helgonen hade stor betydelse inom kyrkan, och har så även i dag, speciellt inom den katolska, och deras tro och goda gärningar skulle inspirera oss andra människor. Det är spännande att läsa om de olika helgonen som funnits, men det intressanta är att fundera över hur de kan påverka oss idag. Det finns ju helgon även i vår tid, Moder Theresa t.ex, men främst tänker jag på alla de många, många människor som utför goda gärningar, ofta i det tysta och kanske också med risk för sitt liv, runt hela vår jord. Det är lätt att glömma bort det inför allt det onda och orättfärdiga man läser om och ser på TV. Dock vill jag berätta om ett helgon i vår, inte alltför avlägsna nutid, och om du vill kan du läsa om honom här Maximilian Kolbe . Jag såg hans foto i ett Franciskanerkloster utanför Nice och hans historia berörde mig starkt. Jag avslutar min lilla betraktelse med tänkvärda ord skrivna av moder Theresa:

The fruit of silence is Prayer
The fruit of prayer is Faith
The fruit of faith is Love
The fruit of love is Service
The fruit of service is Peace

2 kommentarer:

  1. Såg precis på Tv bilder från Skogskyrkogården och jag önskar att jag var hemma. Det är så vackert där denna helg. Hoppas du tänder ljus på gravarna och hälsa från mig!!! PUSS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart jag gör! Vi går dit i Jul också, tillsammans! PUSS

      Radera