tisdag 30 oktober 2012

Det är aldrig försent!

Varje tisdag åker jag in till Sveavägen för att under förmiddagen läsa Konstvetenskap. I ABF-husets kurslokaler anordnar det förträffliga Senioruniversitetet tillsammans med Folkuniversitetet föreläsningar och kurser i olika ämnen som, om man vill,  kan leda till akademiska betyg. Jag har läst Ide-historia, Abrahams religioner och nu Konstvetenskap. Kurserna sträcker sig ofta över 3 a 4 terminer och har de bästa föreläsare man kan tänka sig. Eftersom jag inte är intresserad av att ta några betyg, kan jag bara sitta där och njuta av all denna kunskap som kommer mig till del. Inga krav på motprestationer, inga läxor eller prov, utan bara lov att ta in för min egen skull. Vilken lyx! I dag lärde jag mig t.ex att man måste skilja på gobeläng och vävd tapet! Gobelins var en fabrik i Paris  som under 16 och 1700 talet tillverkade de mest fantastiska vävda tapeter med olika bilder till bl.a  Solkungen Louis X1V men sedan har namnet använts om andra  tygtapeter. Fy, fy, sa vår professor! Gobelänger kan bara komma från Gobelins och ska ha en fransk liten lilja i tapethörnet, annars heter det vävd tapet! Ingen särskild viktig kunskap kan tyckas, men lite kul!
Det är som med Champagne ni vet! Champagne får bara heta det om det kommer från distriktet Champagne annars är det mousserande vin! Men allt det här visste ni säkert redan!
Senioruniversitetet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar