tisdag 22 september 2020

"Nu får vi snart komma hem till er mormor!!" ,

Sockervaddsfest på Skansen!!

"Nu får vi snart komma och hälsa på er hemma mormor!", säger Elsa Dolly, " nu har de öppnat äldreboendena så man får hälsa på".  Klart jag skrattade...förstår precis hur hon tänker. Vi är äldre och nu får man komma och hälsa på INNE!! Ja, förhoppningvis öppnar man snart också upp för oss 70+ så att vi får vara tillsammans med barn och barnbarn inte bara ute utan även inne. Kanske kan mina små få sova över också vilket de längtat efter.


 Utvecklingen i Sverige verkar ju positiv om man jämför med många andra länder i  Europa och förhoppningsvis fortsätter den så att livet kan bli mer och mer normalt även om jag förstår att vi fortfarande måste tänka oss för och vara försiktiga. Hösten smyger sig på mer och mer... den friska lite kyliga luften som möter på morgonen när jag öppnar altandörren; de gula och röda löven som prasslar under fötterna när jag, envis som jag är, fortfarande går barfota ut i trädgården. Allt börjar sakta avstanna, kryper ihop, lägger sig till vila och det känns skönt. Jag tycker om den här stillheten som griper omkring sig, även om det blåser eller regnar så finns här ingen stress eller oro. Nu blir tid för eftertanke...ljus i stakarna och för dem som är lyckligt lottade brasa i kakelugnen. Tekoppen gör sig också bra bredvid fåtöljen liksom boken, men än påminns vi om sommaren när solen tittar fram och värmer och i flera dagar kan brittsommaren eller indiansommaren, som den också kallas, hålla sig kvar. I Joels växthus börjar plantorna se lite molokna ut och vi börjar redan planera vad vi ska så och sätta nästa år!  Detta år har ju varit ett försöksår och ett vet vi! inte mer sallad!! Själv ska jag ge mig på luktärter inspirerad av min svärdotters fantastiska luktärtspergola! Häromdagen gjorde jag och en väninna ett besök på Enskedegårds  Dahliaträdgård. Men där stoppar jag nog! Att sköta dahlior är inte så lätt. Ska grävas upp och förvaras inne under vintern och sedan grävas ner till våren. Jag nöjer mig nog med att titta och beundra!




1 kommentar:

  1. Kanske även lite sång också inom kort. Barnbarn sång och allt annat du skrev om är ju grädden på moset i livet

    SvaraRadera