fredag 19 juni 2020

Morgon mellan fjällen...

Säkert kan många av er fortsättningen på denna enkla lilla psalm! Den kommer för mig nu när jag sitter här med utsikt över de fortfarande snöklädda fjällen och solen börjar sprida sitt guld över dalen. Vi fick ofta sjunga den på morgonsamlingen i skolan och fröken trampade på den lilla tramporgeln som stod vid sidan av katedern. Varje klassrum hade en sådan orgel. För det mesta en enkel trävariant men ibland kunde instrumentet vara utsmyckat med ett mer utsirat notställ. Det var vanligt att man fick en psalmvers  i läxa och på detta sätt lärde man sig många utantill.   Ända in på 70-talet fanns det orglar kvar i skolorna och när jag började min lärarbana hade jag en i mitt klassrum och jag spelade ofta och sjöng med barnen både psalmer och andra sånger. Men sedan togs orglarna bort, så även de direkta morgonsamlingarna. Nya vindar blåste in och ut for Tryggarekan och Din klara sol går åter upp...
Mycket fin poesi fick dock jag och många  med mig med sig...psalmboken är en veritabel skatt med ord för livets alla skiftningar alltifrån djupaste sorg till högsta glädje. Här finns ord för tvivel, ångest, rädsla men också för tröst och hopp. Många psalmer finns fortfarande i var mans mun! Ibland ordnar kyrkorna sing-a-long med önskepsalmer och vi i kören var med och sjöng en sådan i Adolf Fredriks kyrka. Önskepsalmer var givetvis Härlig är jorden, Blott en dag...men också en del psalmer som man sällan hör. En av de vackraste psalmer jag vet är skriven av Johan Olof Wallin 1818.

Var är den vän som överallt jag söker?
när dagen gryr min längtan blott sig öker;
när dagen flyr jag än ej honom finner,
fast hjärtat brinner.

Jag ser hans spår varthelst en kraft sig röjer,
en blomma doftar och ett ax sig böjer;
uti den suck, jag drar, den luft jag andas,
Hans kärlek blandas.

Jag hör hans röst där sommarvinden susar,
där lunden sjunger och där floden brusar.
Jag hör den ljuvast i mitt hjärta tala,
och mig hugsvala.

Ack när så mycket skönt i varje åder
av skapelsen och livet sig förråder;
Hur skön då måste själva källan vara
den evigt klara!
Glad Midsommar!!

1 kommentar: