söndag 31 december 2017

Tankar på årets sista dag....

Vaknar tidigt...fortfarande ganska mörkt och när jag öppnar dörren mot terassen sveper den kalla nattvinden mot mig. Dagen har redan börjat visa sig i molnstrimmorna i öster och om en liten stund kommer solen att skina igenom. Härligt! Vi har haft mycket regn och blåst sedan vi kom till vårt lilla franska hus för några dagar sedan. I dag är det sista dagen på 2017. Jag blir alltid lite vemodig och tankfull när ett år strax har passerat och ett nytt närmar sig. Tid att reflektera över det gångna...vi brukar alltid göra det Christer och jag. Vi går igenom vad vi gjort, vad vi tänkt och hur det blev...Vi upptäcker hur mycket som egentligen hänt, både med oss själva och familjen. Det blir en sann odysée över de månader som passerat. Det ena minnet väcker det andra till liv och vi inser hur rikt livet egentligen varit även under de många dagar som verkat så grå och meningslösa. Det som hänt i det lilla har ju faktiskt ofta stor betydelse fast man inte i stunden upplever det så. Som alltid konstaterar vi hur bra vi har det, hur lyckligt lottade vi är. Fortfarande friska om än för åldern vanliga krämpor gör sig gällande, barn och barnbarn mår bra och de flesta av våra vänner i vår närhet är också vid ganska god vigör.
Några vänner har lämnat oss...för dem tänder vi ljus och minns goda stunder...livet är en gåva till oss och inte en självklarhet. Så är det och det tänker jag på.
Huset börja bli uppvärmt nu men fortfarande får vi ha elementen på och Christer tänder brasor.
Yllesockor och tjocka tröjor värmer samt goda rödviner som vi prövar från olika vingårdar. På nattduksbordet ligger goda böcker och på Cdn spelar jag just nu Bachs cellosviter. Så vill jag gå in i det nya året! Med musik, goda tankar och sist men inte minst kärlek! Gott Nytt År till dig också min vän!<3
Ett nytt år ska randas...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar