måndag 13 februari 2017

"Dofta, dofta vit syrén.."


En något provokativ rubrik kan tyckas nu när vintern fortfarande håller oss i sitt grepp. Men där låg noterna på flygeln och utanför sken solen och det var en vackert ljus morgon när jag tillsammans med några körkollegor åkte ut till Hagaberg för att fira körhelg! Jag skriver fira! för det är alltid så trevligt och härligt att få ägna sig helt åt musik och umgås med sina körvänner! Hagaberg är en folkhögskola med olika verksamheter och tillhör Evangeliska fosterlandsstiftelsen (EFS) som är en självständig organisation inom Svenska Kyrkan med inriktning på mission och vardagskristendom. Här förlägger vi våra körinternat sedan flera år; det ligger nära Södertälje, maten är god och rummen har bra standard. För det är ju också en del av det hela! Att sjunga och äta god mat tillsammans och sedan på rummet småprata och fnissa tillsammans med sin rumskompis! Tyvärr blev min kära kompis sjuk och var tvungen att åka hem, så det blev inget fnissande och pratande på rummet som vi sett fram emot. Vi delar ofta rum även på våra körresor och det är som att återuppliva den där känslan man hade när man i barndomen delade rum med sin bästa vän och pratade långt inpå natten om sina tankar och funderingar. Vi har flera konserter framför oss i vår med både "gammal" och nyskriven musik och i maj väntar en spännande körresa till Barcelona!
När jag kom hem såg jag programmet om Gustaf Sjökvist på svtplay. ( Se det!) Denna musikgigant som under drygt 30 års tid styrde musiklivet i Storkyrkan med ett rikt utbud av all slags musik och som jag förstod inte alltid sågs med blida ögon av sin chef Caroline Krook! Han dog 2015, 72 år gammal. Född 1943 som jag...Måste ha varit fantastiskt att få sjunga i någon av hans körer! men jag är fullständigt nöjd med att få vara korist i vår eminenta Enskedekör och så småningom också få sjunga "Dofta, dofta vit syrén..."
längtar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar