onsdag 22 juli 2015

Minisemester!


Några dagar far vi ner till kusten, den azurblå! Vi har fått låna en trevlig lägenhet med havsutsikt av några vänner i Juan les Pins. En underbar liten minisemester i semestern får vi! Det är lätt att bli förförd av denna plats! Närheten till allt som lockar…havet förstås (vi har hundra meter till en fin sandstrand), chica butiker som har allt!!, massor av mysiga restauranger och caféer, en vidsträckt strandpromenad som lockar till kvällspromenad när natten smyger sig på och mycket folk att titta på! och hundar förstås av alla de sorter! mest "småkryp" som på ett märkligt sätt liknar sin husse eller matte!
När solen börjar gå ner sitter vi på den fina terassen, tittar ut över havet och ser alla lustjakter som ankrar upp på redden. Vilken enorm rikedom…jag undrar vad de gör på dessa båtar?! som ofta ligger stilla även under dagen. Badar förstås, åker vattenskidor (motorbåt finns också givetvis) solar och sippar på drinkar…
En dag tar vi "le petit train", det lilla turisttåget som går mellan Juan les Pins och Antibes. Här i den gamla staden Antibes promenerar vi  upp till Picassomuséet, från början ett gammalt slott från 1300-talet, och vandrar runt bland alla teckningar och målningar av denne fantastiske konstnär. Han vistades egentligen bara några månader i Antibes och producerade under denna tid ett stort antal bilder ävensom skulpturer. Numera har flera av hans konstverk donerats hit bl.a en fin keramiksamling. Jag går runt men orkar inte ta in allt, det är så fruktansvärt varmt även om det finns luftkonditionering. Dock skulle jag gärna vilja ta med mig några av de fantastiskt vackra keramikfaten!!
Pablo Picasso, en mästare

"Joie de vivre"

4 kommentarer:

  1. Härligt! Var där när jag var 17!! kram ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns också min första resa hit…det var med min franske vän och vi var på väg till den lilla byn Tourette sur Loup…jag var dock äldre än du! Runt 30...

      Radera
  2. Vilken underbar minismester! Åh vad det var länge sedan jag var i Juan-les-Pins och så ung jag var :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att i Juan-les-Pins ska man vara ung!!

      Radera