söndag 8 mars 2015

Kvinnor är jordens salt!

Första stapplande stegen….
Det är egentligen märkligt att vi fortfarande ska behöva ha en speciell kvinnodag. Att det inte ska vara självklart att vi människor har samma värde, samma rättigheter och skyldigheter vare sig vi är man eller kvinna. Men nu är det ju inte så…Sverige har nått längre än många, många andra länder men det finns fortfarande mycket att arbeta för, lika lön för lika arbete t.ex för att bara nämna något som jag tycker är självklart. Vet inte om jag är feminist egentligen, jag är nog lite för gammalmodig när det kommer till kritan. Delvis en produkt av min mamma, som visserligen tyckte det var viktigt att skaffa sig en utbildning "bra att ha om man inte blir gift eller om ens man blir sjuk!!" och som även ansåg de flesta män vara som barn…att det var kvinnan som var den starkaste, "jordens salt"! Sedan är det klart att jag påverkats av min tid! Läste den viktiga kvinnolitteraturen under 70-talet, hade livliga diskussioner med min väninna som var med i grupp 8 och rödstrumpa och som ansåg mig vara en nätstrumpa!! Och sedan kom Nina Björks "Under det rosa täcket", en bok som fick mig att verkligen fundera på hur jag tänkte samtidigt som min dotter Agnes, som läste genusvetenskap på universitetet, vände upp och ner på sådant som jag funnit "naturgivet" med sina friska reflektioner och funderingar! Så jag är väl en blandning antar jag. Jag sköter tvätt och strykning, Christer bilen! Å andra sidan handlar han och lagar all mat, medan jag dukar! Jag uppskattar när en man drar ut stolen åt mig på en restaurang eller kysser på handen! Anser att mamma ska vara hemma först med babyn och att familjen själv ska få bestämma hur de vill lägga upp sin barnpassning. Jag har många vänner emot mig och jag förstår med huvudet att ska stora förändringar ske, och inte alltför långsamt, måste man kanske lagstifta om det. Jag är stolt över mina barn som verkar dela på det mesta och det är ju också trenden i samhället att man hjälps åt mer och mer med vardagslivet.
I dag fyller min lilla barnbarn E 7 år! Denna sprudlande, pratglada unge,  som iakttar det mesta och kommer med kluriga funderingar…född på kvinnodagen! Hoppas jag får följa henne många år framöver och se vad som händer i hennes kvinnoliv. Att hon, som alla världens kvinnor, ska få leva fullt ut som den person hon är, som en jämlike.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar