onsdag 6 augusti 2014

Det börjar mörkna….


Kvällarna börjar mörkna mer och mer…tänkte på det faktiskt först i går när jag la mig att det var nästan helt mörkt ute fast klockan bara var runt 23. Ute var det svalare än tidigare kvällar men likafullt gick vi upp på natten för att svalka oss på balkongen. Det är något konstigt med denna värme, sa min son. Liksom inte normalt…men visst har vi haft värmeböljor tidigare om åren och störtregn, men det går inte att komma ifrån att det känns som en verklig förändring i klimatet. Denna sommar har för mig inneburit både stor glädje men också sorg. Glädjen är samvaron med barn och barnbarn och sorgen är förlusten av en god vän. Men det har varit och är fortfarande en sommar präglad av alla dessa konflikter, av krig och motsättningar, av död och hat. Läste precis ett inlägg av Elisabeth Åsbrink angående det judehat som växer fram i Gazakonfliktens fotspår. Ett hat som vänder sig mot alla judar även här i Sverige. Jag kan ibland känna att är man inte för något helhjärtat då är man helt självklart emot, några nyanser emellan verkar inte finnas och speciellt inte när det gäller konflikten mellan Israel och Palestina. Jag vill inte ge mig in i några politiska diskussioner så här på bloggen, det blir för komplicerat också då jag inte sitter inne med någon lösning eller sanning utan jag vill bara uttrycka att varhelst hat och våld sticker upp sitt fula tryne tar jag avstånd mot det;  dock kan jag tycka ibland att toleransen mot vissa grupper verkar vara större i en del kretsar än mot judarna. Det börjar mörkna….
http://www.dn.se/kultur-noje/jag-vill-skriva-om-allt-annat-an-judehat/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar