lördag 23 augusti 2014

"Arbete och kärlek"


Vad tänker du på om jag säger Tove Jansson? Helt säkert säger du Mumintrollet, Ö i finska skärgården och kanske också hennes samlevnad med en kvinna. Detta är i stort sätt det jag kände till om henne innan jag läste den innehållsrika o välskrivna biografin av professorn i litteraturvetenskap Boel Westin, "Ord,bild,liv" som nu kommit inför mina ögon, säkert mycket också för att det är 100 år sedan Tove Jansson föddes. Boken berättar om en kvinna vars motto "Arbete och kärlek" präglade hela hennes liv och där lusten till måleri är ett genomgående tema som dock ofta fick stryka på foten för arbete som illustratör, serieskapare och det i och för sig livsviktiga författandet. Hon växte upp i en konstnärsfamilj med en finsk skulptör till pappa och en svensk mor som illustratör och tidigt i livet började hon teckna och skriva sagor och dagböcker. Mumintrollen kom till under andra världskriget, som starkt präglade Tove Jansson, och där mumintrollens  vackra dal blev en tillflykt undan krigets fasor. Förebild för muminmamman blev Toves egen mamma Ham, som hon kallades, och muminpappan, hennes pappa. Alla de olika figurer som förekommer i berättelserna har olika egenskaper och en av mina favoriter är lilla My och Snusmumriken. Lilla My som inte skyr att säga som det är men aldrig är elak,  och Snusmumriken för hans drömmar och frihetslängtan. Tove Jansson älskade också "katastrofer" i form av oväder, stormar och farliga kometer, men allt slutar bra, för där finns alltid tryggheten hos Muminmamman.
 Men hon skrev också mycket annat, noveller och romaner och kanske har ni läst "Sommarboken", en fin berättelse om vänskapen mellan en flicka och hennes farmor under en sommar på en ö. Just nu pågår en stor utställning på Ateneum i Helsingfors med Tove Jansson olika verk.  Jag hade väldigt gärna velat se den,  men jag gick in på webben och lyssnade på en audioinspelning där man berättar om 12 av hennes tavlor  och där man verkligen kan se vilken fantastisk målare hon också var. En otroligt kreativ kvinna, enslig och social på samma gång och en mycket spännande bekantskap att göra.


http://www.ateneum.fi/sv/tove-jansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar