onsdag 1 april 2015

Påskekrim på Babel!


I dag var jag med på en TV inspelning av Babel! Tillsammans med en väninna och ett antal andra äldre kvinnor (några män också) intog vi studion i TV huset. Denna gång skulle det handla om Påskekrim, något vi ärvt ifrån Norge, där man företrädesvis under påsken läser deckare! Till Babel var Denise Mina inbjuden. Skotsk kriminalförfattare, född 1966, uppväxt och fortfarande boende i Glasgow där också hennes deckare utspelar sig. Fastän jag läser mycket deckare har jag ännu ej läst något av henne varför det är svårt för mig att uttala mig om hennes böcker. Men jag förstod att hon är en given favorit hos Jessica Gedin och även har en stor uppskattande läsekrets i Sverige. Det var en lång intervju med henne, på engelska förstås, men det var svårt att hänga med eftersom hon talade ganska tyst och dessutom har en speciell dialekt. Jag ser fram emot söndagens undertexter!! samt de olika reportagefilmer som brukar ingå men där de flesta utgick denna inspelning p g a tidsbrist. Karolina Ramqvist sista roman presenterades också "Den vita staden" som fått fina rescensioner. Både jag och min väninna kände trots detta ingen större lust att läsa den. Kanske handlar det om ålder, att man inte längre riktigt har samma referensramar som yngre kvinnor,  (Ramqvist är född 1976) , att fokuset i livet är inriktat på annat i vår ålder än barnafödslar och relationer till män. Det är naturligtvis mer komplicerat än så men det är skönt att konstatera att man inte behöver läsa allt även om det i sig är bra. Jessica Gedin är som alltid fenomenalt duktig, påläst och låter sina intervjuobjekt tala till punkt. Dessutom är hon vacker att titta på och klär sig väldigt personligt! Jag tillhör som ni märker hennes fanclub!
Det var roligt att se hur inspelningen går till men både jag och väninnan konstaterade att vi  ser nog hellre programmet på TV!
Denise Mina på väg ut! Bakom Karolina Ramqvist och Jessica Gedin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar