tisdag 25 mars 2014

Solpiazza med bananer!


Regn och rusk, men misströsta inte! Innanför Centralbadsparken vid Drottninggatan ligger det gamla fina Centralbadet från 1904 och när man går in där möter två  solupplysta rum och man tror sig vara på ett litet medelhavskt café! Prunkande bananträd samsas med annan grönska bl.a några apelsinträd och ur högtalare strömmar stillsam vacker musik. Jag beställer en kopp te och servitrisen berättar att detta är ljusterapirum. Jag slår mig ner vid ett av borden, är helt ensam och det känns verkligen som jag satt ute i solen. Genom fönstret ser jag parken med den vackra Hårlemanska malmgården från 1700-talet, en av de få malmgårdar som finns kvar i Stockholm från den tiden, och den lilla dammen med skulpturen "Triton på delfin" skapad av Greta Klemming, dotter till Wilhelm Klemming arkitekten till centralbadet. Här finns också en brunnspaviljong och Harry Friberg, författaren Stieg Trenters alter ego, vandrar omkring här i deckaren "Tragiskt telegram" och jag får lust att läsa om den! En bra stund sitter jag här, njuter av miljön och ensamheten tills hungriga lunchgäster dyker upp och jag går ut i parken. Det porlar från dammen och fåglarna kvittrar. Lite längre bort skymtar porten mot Drottninggatans liv och rörelse…detta är i sanning en oas för kropp och själ!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar