söndag 9 mars 2014

Nader och Simin, en separation


Jag vaknar tidigt. Alltför tidigt…men nu är det inte längre så mörkt och efter en stund förstår jag att det kommer att bli en solig dag. Snödroppar och krokusar lyser och fåglarna kvittrar; kan man uttrycka detta på annat sätt än…  Det är vår!!  Jag kokar te och bestämmer mig för att titta på den iranska filmen "Nader och Simin, En separation" som jag somnade ifrån i fredagskväll. Det gör jag inte nu. Tvärtom håller den mig klarvaken och jag som sällan ser filmer från mellanöstern tänker som jag ofta gör, varför får vi inte se fler filmer från dessa kulturer? De speglar en värld i mångt och mycket olik vår men är samtidigt  också så allmängiltiga. Som människor har vi samma behov av bekräftelse, samma längtan efter kärlek och mening. Nader och Simin bryter upp från varandra efter många års äktenskap. Deras tonåriga dotter bor kvar hos pappa Simin, som vårdar sin alzheimersjuka far och inte vill lämna Iran, vilket Nader vill. Simin skaffar en hemhjälp att vårda pappan, men det visar sig att hon är djupt religiös och det uppstår moraliska och könsbestämda komplikationer som leder till en härva av allvarliga problem för hela familjen ävensom hemhjälpen och henne familj och det är intressant att få en inblick i hur iranskt rättsväsen fungerar, tolkningen av våra moralbegrepp och den markanta skillnaden mellan kvinnor och män. Filmen har fått fina rescensioner och flera priser bl.a Guldbjörnen i Berlin förra året och regissören Asghar Farhadi berättar i en intervju att den iranska censuren är som engelskt väder, ena dagen regn andra solsken…det är bara att hoppas att man hamnar på solskensdagen….
Se filmen om du har möjlighet. Den visas på SVT play, (detta fantastiska fenomen) fram till 14 mars!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar