fredag 26 juli 2013

Nu är sommaren i högform!

Vi blir bjudna till några vänner i Sörmland som har ett veritabelt paradis vid sjön Båven! Vi bilar genom det vackra sörmländska landskapet med sina vetefält och sommarblomster utmed vägrenen och här och där skymtar vackra röda stugor med vita knutar. Himlen hög och klarblå med endast små vita bomullstussar som seglar förbi utan att skymma den värmande solen. Väl framme får vi god silllunch med lilla nubben och sedan dåsar vi i solstolarna, jag med en packe gamla "Svensk Damtidning" bredvid. Varför är det så kul och titta i dem?! Jag tycker ju att tidningen rent ut sagt är medioker med sina smöriga kungaartiklar och de alltid så glada och till synes lyckade hel och halvkändisar som syns på den ena partyt efter det andra. Men något behov måste den fylla. Kravlös underhållning kanske, en stunds tidsfördriv! Svensk Damtidning har tusentals köpare samt alla vi som inte köper den med tittar i smyg hos frissan eller som nu i en solstol på landet! Att kungahuset och dess medlemmars liv och leverne betyder mycket för många förstod jag en gång för massor av år sedan. Jag hade bokat resa för mig och mina söner precis när kungen och Silvias bröllop skulle gå av stapeln. Jag kom i samtal med en äldre dam på ett café och då berättade hon att hon aldrig skulle kunna resa någonstans när något stort skulle ske inom kungafamiljen. Hon kunde allt om den, det var som hon själv var en del av dem. Inget ont i det förstås. När Daniel och Victoria gifte sig smakade jag på den speciella tårta man skapat dagen till ära och tittade på bröllopet i TV. De var ju så fina...Man är inte så olik alla andra som man kanske vill tro... Till slut blev jag dock less på alla glada och välmående människor och tog mig i stället ett dopp i den underbara sjön. Som jag bloggade om tidigare älskar jag sjöar! och det tidiga morgondoppet var underbart. Vattnet alldeles stilla och spegelblankt. Solen nyss uppstigen, som jag, och tystnaden öronbedövande... Nu är sommaren i sin högform!


Det goda rosévinet från Bandol, Provence,  dyrt men gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar