söndag 7 juli 2013

Marknad på norsk!

Även Tromsö har en liten marknad att strosa runt i! Långt från provencalskt överdåd men nog så charmigt! Loppisstånd blandas med lusekoftor och sameslöjd och så kan man förstås köpa färska räkor, varma fiskekakor eller torkad fisk som är en mycket viktig exportvara här i Norge, bl.a till Italien. Jag tror jag berättat om det förut i en blogg. Lutfisk är väl något motsvarande hos oss.
I ett blomstånd hade jag gärna köpt plantor till den så vackra jättevallmon som jag bara sett här. Den finns i vitt men den blå varianten är helt underbar. Jag har sällan sett en sådan vacker blå färg. Något i matväg köpte vi dock, något som kallas Lefser, en norsk specialitet.



 Ser ut som mjukt tunnbröd och ätes med fördel till kaffe enligt försäljaren. Smör, socker och kanel ingår men vi har ännu inte smakat! Christer är dock tveksam!

4 kommentarer:

  1. Den blå valmuen heter valmuesøster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska försöka ta hem en planta vid tillfälle!

      Radera
  2. Fina bilder ... lefser låter gott säger jag som älskar tunnbröd och allt med kanel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt sött... och smakade som kak eller bulldeg. Du vet när man kavlat ut och brer på smör, socker och kanel. Jag föredrar tunnbröd!

      Radera