måndag 29 juli 2013

Morgonfika på Skogskyrkogården

Vi träffas med våra cyklar utanför en av grindarna till Skogskyrkogården! Jag och min goda vän A ska besöka och plantera blommor på våra anhörigas gravar så i blomsterbutiken bredvid botaniserar vi bland alla vackra krukväxter! I min cykelkorg har jag förutom en påse jord kaffetermos och prickigkorvmackor! Det börjar bli riktigt varmt men de höga tallarna silar solstrålarna och ger skugga. Det är framförallt min mammas grav som ska göras i ordning. Hon har nu fått min pappas gravsten eftersom området där den stod ska omprojekteras och alla gravstenar ska bort. Stenhuggaren har gjort en gott arbete och nu finns mamma på ena sidan och pappa på andra. Förenade efter 66 år! Jag gräver och planterar och min vän hämtar vatten och vattnar. Sedan dukar jag upp kaffet på några stolar och så sitter vi där i stillheten länge och pratar. En turistgrupp med guide tittar nyfiket på oss när de går förbi! Ni vet väl att varje söndag ända in i september anordnas guidade vandringar här i vårt kulturarv! Vi cyklar vidare och innan vi åker hem planterar jag en klockljung på min pappas grav. Här är nu bara ett hål men jag fyller med jord och låter ljuslyktan stå kvar. Så många stunder i mitt liv jag varit här, i glädje och sorg. För mig en helig plats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar