söndag 21 juli 2013

Fruntimmersveckan kulmen på sommaren?!

Kärringveckan, flickeveckan eller pisseveckan! Det är bara att välja! Enligt Bondepraktikan är denna vecka sommarens regnigaste framförallt "Margareta dagen" som gärna gråter!! Veckan inledes med Fredrik och sedan följer som ett pärlband Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina! Min mamma ringde alltid till mig på min namnsdag eller skickade kort om jag inte var hemma. Vanligtvis firar vi  inte namnsdagar i vår familj men ibland när jag tittar i almanackan och det kommer upp ett bekant namn brukar jag smsa eller ringa! I katolska länder har barnen ofta ett namn efter ett helgon ( de flesta namn även i Sverige har faktiskt helgonanknytning) och då firar man den dagen men det börjar mer och mer försvinna och nu är det som hos oss oftast födelsedagen som gäller. Jag minns att jag en gång för massor av år sedan fick ett vackert halsband av en fransk pojkvän på den franska St Margueritedagen 12 januari, och i år ringde en väninna på Margaretadagen. Vad glad jag blir, sa jag! Ja, men jag är ju din mamma, svarade hon. Detta fordrar sin förklaring! Min vän låg på sjukhus och jag besökte henne. Just denna dag var jag till min fördel (ni vet utsövd och rentvättad!!) och med en tuff kappa! När jag kommit hem från besöket ringer min jämnåriga vän och säger, "Hej det är din mamma!  När du hade gått kom en sköterska in och frågade om det var min dotter som varit på besök!!!" Vad vi skrattade! Den sköterskan måste haft synproblem eller va?!! Ät nu goda tårtor och njut för regnet verkar avlägset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar