söndag 14 juli 2013

"Änglar finns dom?"

Detta var titeln på en svensk film som kom 1961 och gjorde stor succé över världen inte minst för sina vågade kärleksscener. Ja, finns änglar? Över Elsa Dollys säng hänger en tavla med en ängel som vaktar en liten flicka som går på en spång över en fors. Denna tavla hade jag över min säng när jag var liten och nu Elsa Dolly. Att jag tänker på detta beror på att vi besökte ett fint museum i Kabelvåg på Lofoten, Galleri Espolin, skapat av den norske målaren Kaare Espolin Johnson, som tillbringade många somrar på Lofoten. Han har målat flera motiv med s.k. följeslagare som vi alla, enligt sägnen, har med oss och som försöker skydda och leda oss. Det är en underbar tanke tänker jag. Jag vet att min pappa som dog när jag var liten och min farmor, som jag älskade högt, alltid har funnits och finns nära mig. Två starka upplevelser har jag av "änglavakt". Dels när jag just skulle kliva ut i gatan men kände hur någon rörde vid min axel och drog mig tillbaka. Sekunden efter for en buss förbi helt nära. Dels när min son Fredric var ca 7 månader och lärt sig sitta och badade i en liten balja på diskbänken och själv satt jag nedanför på golvet och städade i ett skåp. Då kände jag också starkt hur någon berörde mig och jag tittade upp och Fredric var försvunnen. Som blixten flög jag upp och där låg han med ansiktet under vattnet. Ni kan bara föreställa er min skräck och fasa när jag blixtsnabbt tog upp honom och hur jag skakade av rädsla tills jag märkte att han var helt ok. Ja, jag tror på följeslagare eller änglar. Vi kanske oftast inte är lyhörda för dem men ibland bryter deras kraft igenom vår skeptisism och då sker under!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar