lördag 8 juni 2013

If you can´t beat them, why don´t you eat them!

Jag talar om kirskål! Denna levnadsglada växt som mer än gärna tar över hela trädgården om du inte håller den i schack! När vi köpte vårt hus visste jag inte vad som växte i trädgården utan jag lät allt få komma upp för att se vad det var. De små söta bladen som stack upp lite här och var ganska tidigt på våren tänkte jag var några speciella blommor och lät dem således få ta ordentlig fart. Ja, sedan när de fyllt hela rabatten och börjat blomma kom grannen in och berättade för mig vad detta var för ovälkomna gäster och att jag genast måste förhindra spridning till hans trädgård! På den vägen är det...rabatten som fanns i gräsmattan gjorde vi till gräsmatta igen och det verkar vara det enda som hjälper, d.v.s gräsklipparen! men jag vill ju ha blommor också, så nu kämpar jag och kirskålen vår årliga kamp!
Ni anar inte vilket rotsystem som döljer sig i jorden...prata om överlevnadsförmåga! Jag har förstått att det enda som kanske kan hjälpa är att byta jord helt enkelt eller att hela tiden konsekvent nypa av bladen när de tittar fram. Eller som sagt varför inte äta den? Den är nyttig, innehåller C-vitamin, järn och fosfor och är bra mot gikt och förstoppning! Allt detta får jag reda på i kokboken "Matlagare i Enskede" där det också finns recept på Kirskålssoppa! "Enskedes grönsak"! Hög tid att testa!

Före....
efter.......

3 kommentarer:

  1. Enskedes grönsak!! Det var roligt. Själv kämpade jag mest mot åkervindan i min trädgård i Enskede. (Längtar efter den!!!) Måhända kan man äta åkervinda också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har åkervinda också, men i liten skala! Fin är den dock när den lindar sig runt trappräcket men sina klocklika blommor!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera