torsdag 6 juni 2013

"Du gamla, du fria..."

I dag på nationaldagen blev jag bjuden på den finaste picnic jag upplevt! En kär vän dukade upp godsaker av alla de slag, slog upp gott vin och i den underbara solen och med hela Gamla Stan och slottet framför oss avnjöt vi det hela alltmedan vågorna kluckade mot strand och båtar och människor flanerade förbi! Vilken fantastisk dag i Stockholm, den goda värmen och här och där små svenska flaggor som man viftade med lite försiktigt... Att det ska vara så svårt att vara nationell. Kan man inte vara både nationell och internationell? Jag är lycklig över att jag är född i ett land som gett mig så många möjligheter att skapa ett bra liv och som också varit, i alla fall understundom, en ledstjärna för många andra länder. Visst finns det mycket som kan bli bättre, visst finns här många problem, men jag är stolt över Sverige i alla fall, så är det! Jag hamnade så småningom bakom en grupp skotska säckblåsare som med svenska flaggan i täten tågade ut mot Strandvägen. Där gick jag med en stund för det kändes helt adekvat! Skottland och Sverige....vi hör alla ihop!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag! Och visst kan man vara både nationell och internationell! Jag hissade flaggan på min ö.

    SvaraRadera
  2. Margareta Lindkivst6 juni 2013 kl. 23:51

    Helt rätt av dig Maggan! Så härligt att bara fira och inte ängslas så mycket över vad som är rätt eller fel, som sagt vi hör alla ihop!
    Kram

    Maggan

    SvaraRadera