fredag 17 maj 2013

Tar du hand om dig?

Dottern ringde och lät så glad på rösten! 20 grader varmt och sol! Jag gläder mig med henne! Äntligen har Vår och Värme invaderat dessa nordliga latituder!  Det passar ju bra i dag också när det är Syttende maj och hela Tromsö ska gå i parad nere på stan med orkester och folkdräkter! Norrmännen kan verkligen fira sin nationaldag medan vi svenskar har svårt att bejaka vårt 6:e juni. Det är liksom inte opportunt att vifta med svenska flaggan och vara stolt över Sverige.... norrmännen viftar dock glatt med sina flaggor och verkar stolta och glada över att vara just norrmän. Tänker på Birgitta Andersson när hon sjunger "jag är så glad att jag är svensk,,,tututtu"!!
Då och då går äldsta sonen och jag ut och äter lunch. Då uppdaterar vi för varandra vad som timat sedan vi sågs sist och har en fin mamma-son stund tillsammans. Plötsligt tar han min hand och säger, sköter du om dig mamma, tar det lugnt ibland, du verkar ha så mycket runt dig, har du dagar när det inte är någonting? Jag blir så varm i hjärtat av hans omtanke. Tänker på det i dag när jag verkligen tagit det lugnt. Bara gjort de där vanliga sakerna som att bädda, plocka ur diskmaskinen och stoppa in en tvätt...det finns ju massor av saker som borde göras, men jag bestämde mig. Solstolen, en kopp te och en bok. Jag slumrade till lite och lyssnade till barnskratten i parken. Tankarna stannade upp lite här och var.... mina sjuka närstående, min nyss avslutade körresa....att göra ingenting är att göra någonting annat fast på ett annat sätt....

1 kommentar:

  1. Finaste mamma! Ja, du kan verkligen behöva ta det lite lugnt ibland... Massa pussar!!! (Vi fick uppleva en underbar dag uppe i Tromsö idag!)

    SvaraRadera