fredag 3 maj 2013

Livsikoner!

Min vän Göran tillhör en av mina viktiga förebilder i livet. Jag samlar på sådana som försöker leva sina liv fullt ut och som varken räds krämpor eller ålder! De ger mig inspiration och kraft att aldrig ge upp och inse att livet pågår hela livet! Göran arbetade som fogde för rennäringen i Jämtland/Västerbotten och när han pensionerades började han slöjda. I trä och tråd skapar han de underbaraste djur, främst fåglar, och han gör även trätavlor med motiv i tredimensionellt. Han har haft utställningar lite här och var i Sverige och nu idag besökte vi Skogås, Galleri Lyktan, där han tillsammans med andra jämtländska konstnärer ställer ut. Helt ideellt sköts galleriet av entusiastiska människor som arrangerar olika utställningar och försöker skapa samarbete över gränserna. Som nu när man planerar att denna utställning ska gå vidare till Polen. Kommunen stöder det hela med pengar men som sagt det mesta sköts ideellt. Snart åker Göran till Paris med hustru för att fira 50 årig bröllopsdag och sedan blir det vandringar i fjällvärlden där de har sitt hem. Att tala med Göran är stimulerande. Han läser mycket, ser all teater som han kan och diggar jazz. Över 80, men vital och så levande. Och snygg! Inget gubbigt här inte! En annan förebild är min gamla kollega G, som ringde höromdagen, nu 85 men fortfarande sjunger hon i kör och ska snart resa till Cambridge till en väninna. Glad och sprudlande kvittrar hon i telefonen! Tar hand om sin demente make och barnbarn men har ändå tid att ringa och skriva till vänner och bekanta. Min främsta förebild är dock min mamma! Det har jag skrivit om förut, jag vet, men så är det! Hennes förmåga till kärlek och positivitet bär jag med som en ledstjärna!

Fjällripa
Jämtlands symbol

2 kommentarer:

  1. Men ja!!! Jag har ju en fantastisk fågel jag köpte på den härliga tiden då du hade bokhandel och galleri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Små fåglar utspridda här och där det gläder han Göran!:))

      Radera