söndag 19 maj 2013

Livet behöver en schlager!

Robin in action!
Vad vet du om dina barnbarns musiksmak? frågade en väninna. Ja, skam till sägandes vet jag knappt någonting. När jag tittar på Diggeloo eller Så ska det låta, så kan jag oftast ingenting, varken titel eller artist även om jag kan känna igen melodin. Förr när jag spelade Trivial Pursuit med barnen var det knappt någon som kunde slå mig när det kom till kulturella frågor, som även inbegrep musik, men det var då det! Nu är min allmänbildning på upphällning i detta avseende. Detsamma gäller förstås idrott men där har jag aldrig varit så intresserad att jag lagt mig vinn om att komma ihåg vem som gjorde vad eller hur.  Det är en brist förstår jag nu när barnbarnen tittar förvånat på mig och säger, men vet du inte vem det är? Så jag försöker skärpa mig och därför har jag nu, inte hela tiden men dock, försökt följa schlagerfestivalens alla turer. Det är ju ett gigantiskt projekt som engagerar tusentals för att inte säga miljontals människor inte bara här i Sverige utan även utomlands. Således bänkade vi oss vid TVn i går för att titta på det hela. Christer, gav upp efter bara en liten stund, (han tycker det är för skrikigt...) men jag satt kvar till slutet även om jag slumrade till då och då! Det var ett fantastiskt spektakel, Petra Mede perfekt som värdinna och också en del mycket bra musik! Jag gillar också att man nu börjar sjunga mer på sitt originalspråk och mer tar in sitt eget lands harmonier i musiken, som Grekland t.ex. Danmark vann men även delvis Sverige som någon reporter tydligt påpekade!, eftersom Danmarks sångerska är halvsvensk!! Ja,ja... ska bli intressant att höra vad barnbarnen tyckte, ska bara påminna mig om vad Sveriges artist heter...Roy? eller Robin...Allt för barnbarnen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar