lördag 15 december 2012

Tillägnan



Det finns så många vackra ord....ofta hittar du dem i diktböcker eller i handskrivna gamla brev...Har börjat med julstädning, i långsam tappning förstås eftersom min seglivade förkylningsvirus vägrar släppa taget och dränerar mig på energi. Nog om detta! Hursomhelst drog jag fram byrån för att dammsuga och där hittade jag en stor kartongbit med en dikt av Erik Lindegren just "Tillägnan". Minns ni "Poesi på väg" som SL lanserade för några år sedan? Tunnelbanetågen pryddes med dikter utmed väggarna och där i trängseln bland alla resenär kunde själen få sig vackra ord och tänkvärda tankar till livs. Idén kom från Londons Underground där den gjort succé och gjorde så även här. Jag tyckte det var underbart! Köpte sedan också en liten bok som gavs ut "Poesi på väg" som låg på mitt nattduksbord länge. Det påminde mig också om ett TV-program som gick på söndagmorgnarna för länge sedan "Sköna Söndag" hette det. Ett riktigt mysprogram med mat, kläder, blommor, intressanta gäster och också bokprat. Den som höll i just bokpratet var en kvinna som berättade att hon alltid hade en liten diktbok i fickan. Den kom fram när hon väntade att centrifugen skulle stanna i tvättstugan (just detta fastnade i minnet!!) eller när hon stod på busshållplatsen. På det sättet lärde hon sig diktens  speciella språk och uttryck. Det finns plats för en dikt överallt! Både bakom en byrå och en vacker strand på Gotland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar