måndag 3 december 2012

Lucköppning!



Varje dag måste en ny lucka öppnas i adventskalendern! I min bokhandel hade jag, utan att skryta, de vackraste och största adventskalendrarna. Jag köpte in dem dels på formexmässan (en inköpsmässa för försäljare) men också av en privat säljare som åkte runt och sålde kalendrar främst från Tyskland. Underbara, med motiv av olika slag både profana och sakrala, mycket välgjorda och med glitter. De gick åt som smör i solsken och de sista åren fick jag t.o.m ta emot beställningar! Givetvis fick mina barnbarn alltid var sin och själv har jag några kvar, som jag återanvänder. Det var en tysk mamma som i slutet av 1800-talet satte upp 24 kakor på en kartong så att julväntan inte skulle bli så lång för sonen. En kaka för varje dag till julafton! Detta mindes sonen när han som vuxen började på ett tryckeri, och så var den första adventskalendern tryckt. I början var det bilder med olika motiv som man klistrade upp, men sedan blev det tredimensionellt med luckor.  Den första svenska kalendern kom 1934 och kalendern med originalbilderna säljs fortfarande av scouterna. Nu finns det ju massor av olika kalendrar alltifrån choklad till presentpaket. Både min bloggvän Eva och min väninna i fjällen har sytt egna kalendrar där man sätter upp små paket för varje dag, men det är ingenting för mig. Jag håller mig till de glittriga varianterna,  gärna med änglar!

1 kommentar:

  1. Men snälla, säg vad jag kan köpa dessa vackra julkalendrar!

    SvaraRadera